28.10.07

REEPS IES Politècnic. Xerrada "Entre tots"

Hem encetat el que intentarem que siga un conjunt d'activitats, incloses en el Programa REEPS ,adreçades als familiars dels nostres alumnes.
Però abans de parlar del què va ser aquesta activitat vull comentar que des de pràcticament l'inici del curs , tenim realitzant pràctiques a l'Institut a dues antigues alumnes que estan estudiant el Cicle d'Integrador Social: Balma Garcia i Almudena Gil i que ens estan ajudant en molts aspectes del funcionament del Centre, i com no podia ser d'altra manera, també en el Programa REEPS. Elles van estar pressents durant l'activitat, i en realitat són les que han elaborat aquest post. A continuació passe a deixar-vos les impressions del que per a elles va ser aquesta xerrada.
Des del Gabinet de Prevenció de Transtorns addictius de l’Ajuntament, se’ns ha presentat el dimarts, 23 d’octubre a les 19:00 de la vesprada, el nou programa “Entre tots”, basat en el “Programa de Prevenció de l’abús de drogues en l’àmbit familiar”.

A l’inici de la xerrada, el treballador social ha diferenciat les addiccions entre: tòxiques (alcohol, tabac, fàrmacs…) i no tòxiques (ludopatia, Internet…). Anomenem addiccions tòxiques aquelles que tenen un efecte físic immediat, mentre que les no tòxiques són aquelles que, tot i generar dependència, no tenen conseqüències físiques notòries (almenys, a curt termini). A més, el conferenciant ha explicat dos tipus d’estratègies per a prevenir o evitar que el problema augmente: un mitjançant la reducció d’oferta, és a dir, amb lleis com la de l’antitabac, que estan destinades a pal·liar el consum d’aquesta droga tradicionalment anomenada blana; l’altre, augmentant la informació respecte a les addiccions, sobretot a fi de poder-les prevenir entre els adolescents.

Una de les primeres preguntes que ha sorprès els assistents ha estat: “Qui no s’ha drogat mai?” Els pares i mares van saber respondre molt bé, ja que al moment van adonar-se que la cafeïna o el tabac, dels quals ells mateixos podien ser consumidors esporàdics, poden ser considerats com una droga.

A continuació, s’ha parlat sobre els riscos físics, psíquics i socials dels transtorns addictius. S’ha arribat a la conclusió que, entre els consumidors, les conseqüències que més por provoquen són les socials, perquè una addicció pot suposar l’aïllament social del consumidor; per tant, no són tant els efectes en un mateix, com l’efecte que la nostra addicció pot provocar en els altres el que sovint pot fer prendre consciència del perill d’una addicció. Encara que la droga que més riscos físics té és el tabac (és la droga que més morts produeix), els pares presents en la sessió van afirmar que prefereixen que els seus fills consumeixin tabac abans que heroïna, ja que la primera és una droga socialment més “acceptada” (i entre la gent no hi ha la sensació que puga produir tants danys físics)

La conferència de l’altre dia marca l’inici d’un taller sobre transtorns addictius que es dividirà en 5 sessions de formació, que es realitzaran els dies 29 i 30 d’octubre i 5,6 i 7 de novembre abordant temes com ara són: Les Drogues, Nosaltres el pares, Família i Afecte, Família i organització i Família i entorn. El taller es farà a l’institut mateix, a la Sala d’Usos Múltiples, al voltant de la mateixa hora (de les 19 hores a les 20 hores o, si hi hagués prou interès fins a les 21 hores). De tota manera, el taller només es durà a terme si s’apunten més persones de les que van assistir a la xerrada, ja que va ser menys nombrosa del que s’esperava (9 persones). Des d’aquí aprofitem per motivar tots els pares a participar més decididament en les activitats que el Centre ofereix de manera gratuïta perquè l’educació dels fills es pugui aconseguir de la millor manera.

Balma García i Almudena Gil, integradores socials de l’IES POLITÈCNIC

REEPS. "Entre tots"

Al Final de la xerrada es va passar una enquesta amb una sèrie de preguntes a fi de valorar-la i en general els va semblar:
1. Els havia aclarit alguns dubtes que tenien sobre el tema i va resultar completa encara que per a alguns pares es podia haver aprofundit més.
2. A la majoria els semblava que caldria fer més activitats com aquesta al llarg de l'any

Fosas tectónicas del Maestrazgo


El sábado 27 de octubre la AEPECT (Asociación Española para la enseñanza de las Ciencias de la Tierra) organizó en Castellón un itinerario geológico sobre el sistema de fosas tectónicas del Maestrazgo a cargo del Dr. José Luis Simón Gómez

Primeras consideraciones:
1.- Agraceder la inciativa de la AEPECT de organizar una actividad de este tipo en la provincia de Castellón, desconozco si es la primera, pero espero que no sea la última.
2.- Me han parecido muy claras y didácticas las exposiciones de D. José Luis Simón. Muchas gracias.
3.- Siempre es un placer compartir un café, una comida o una jornada de campo con gente que le gusta, que le entusiasma, lo que hace. Siempre es grato encontrarse con personas conocidas, de esta u otras guerras (Pepa, Vicenta, ...) y conocer nuevos colegas (Santiago, Mª José, Alex, ¿?, ...)

Creo que a partir de esta actividad no veré con los mismos ojos el típico esquema del libro sobre los horsts y las fosas tectónicas, ni haré ya referencia exclusiva a la Sierra de Gredos.




Confío en que introducir referencias geológicas próximas al entorno del alumnado contribuya a incrementar mi/su interés por la geología y en consecuencia a mejorar mi/su formación integral.

En posteriores entradas a este blog intentaremos compartir nuestras notas+fotos+vídeos de forma presentable; os animamos a todos/as los participantes a hacer lo mismo en vuestras páginas, blogs o a través de AEPECT vía correo electrónico. Informadnos si lo hacéis a través de un comentario a este post.

24.10.07

ES POT MENJAR AQUEST BOLET ?


Aquesta es una de les preguntes que es fan els aficionats que busquen bolets, sobre tot durant la tardor.
La primera de totes les reflexions ha de ser: "Si no tens clar quin bolet és, si dubtes, no te'l menges. Podries tindre algun problema greu de salut"
Estem constatant que l'interès per conèixer altres especies, comuns a les nostres comarques, està augmentant progresivament
Son moltes ja les localitats i entitats que fan jornades, exposicions, i d'altres actes per conèixer i compartir aquest món. Així a la Pobla Tornesa, a Benicàssim, a Vilafranca, a Beceit, i a molts altres pobles.
A Castelló des de fa uns pocs anys també es celebren unes jornades sobre el món dels bolets i hi ha un grup d'aficionats que estan reunint-se i començant a compartir l'interès pels bolets.
L'exposició es farà, com els últims anys, al Pinar del Grau.
Més endavant quan coneguem mes detalls d'aquestes jornades, ho publicarem al blog

NOTA 1: ALGÚ CONEIX COM ES DIU AQUEST BOLET?

NOTA 2: L' INICIATIVA ES OBERTA , A TOTS AQUELLS QUE VULGUEN PARTICIPAR EN AQUEST GRUP D'AFICIONATS ALS BOLETS A CASTELLÓ.

21.10.07

Congres de Fauna molt interessant

Ahir va acabar el Primer Congres sobre Fauna de Castelló, i entre Sergio, Paco i jo mateix, vam poder arribar a pràcticament les 21 conferències que van tindre lloc al Planetari de Castelló. Parle en aquest post per boca meua, però pel que hem anat comentant tots tres, ens ha agradat molt. Evidentment que sempre hi ha temes que et van més que altres, aspectes que et preocupen més i altres menys, però a mi m'ha servit el congrés per a per un costat conèixer millor la fauna de la província, però sobretot per a constatar la gran quantitat d'investigadors que estan fent una tasca molt important en pro d'estudiar, i per tant conèixer millor el nostre entorn animal. !Quantes persones hi ha treballant, unes amb carrera de biològiques o similars, però moltes altres més, que tenen els seus treballs molt "allunyats" d'aquest món que en principi podríem pensar que no és el seu!;( el mateix coordinador Joan Castany és el millor exemple) i que a costa de restar hores i dies al descans o a la família es dediquen a contar , anellar, fotografiar,etc. animals.!
He vist per una altra banda que diferents representants de l'Administració també han estat presents, i supose que hauran pres nota del que han anat demanant-los:intentar promoure una major coordinació entre els diferents investigadors, legislar per a poder conservar-preservar espècies, dotacions econòmiques per poder treballar,...
En fi, si que he trobat en falta tal vegada, més companys que com nosaltres ens dediquem a l'ensenyament, i que pot ser per una manca de publicitat del propi congrés, ha fet que molts d'ells no s'hagen assabentat.
Nota. durant aquesta setmana al Planetari encara estaran exposades una molt bona representació de fotos. Si podeu, no us la pergueu.
Congres Fauna Castellonenca

20.10.07

19.10.07

En plena producción


Las alumnas y alumnos de Educación Ambiental (2º ESO) - La conciencia ambiental del centro - el pepito grillo del medio ambiente en el IES Politècnic - están trabajando de lo lindo para finalizar su primer proyecto "¿Problemas?¿Problemas Ambientales?¿Qué problemas?"


En breve más noticias de su trabajo.
¡Prepárate a participar!

REEPS IES Politècnic - Curs 2007-2008

Planificació Activitats ESO
Planificació Activitats Batxillerat

Aún estamos concretando fechas, pero la información disponible está y estará en el Calendario REEPS del centro - URL del calendario Google

15.10.07

BLOG ACTION DAY . Sobre sostenibilitat

Bloggers Unite - Blog Action Day
En molts centres públics d'ensenyament secundari es treballa la sostenibilitat. Tant de forma curricular com transversalment. Una altra cosa es si totes aquestes accions que és realitzen als centres "impregnen" als alumnes o es queden es simples modes i/o tasques escolars que cal fer i res més.
Com en moltes coses, en educació, s'ha de treballar molts anys i confiar que arribarà als alumnes tot aquest mensatge de que cal anar cap a un món sostenible i que aquesta és, segurament, l'única opció vàlida, de futur, que farà compatible el desenvolupament humà i la Natura.
En els centres d'ensenyament secundari hi han dos matèries (Educació Ambiental i Ciències de la Terra i del Medi Ambient) que desenvolupen currricularment aspectes de l'educació ambiental i de la sostenibilitat. Com diu Sergio Mestre, en el seu post, aquestes matèries curriculars "han contribuido mucho a la transversalización del tema", han complementat les altres iniciatives no curriculars que es desenvolupen en els centres.
Es treballa per la sostenibilitat quan en els centres es fa va recull selectiu de les deixalles: les piles, el paper, les llaunes, els envasos, residus dels tallers dels cicles formatius,...
També, quan participem en campanyes mediambientals, quan realitzem projectes d'educació ambiental,...
Aquest post, està dedicat al compromís que tenim amb Blog Action Day de realitzar un post avui, que d'alguna manera tracte de la sostenibilitat del nostre planeta.


Bloggers Unite - Blog Action Day

PRIMER CONGRES DE FAUNA A CASTELLO


Els pròxims dies 19, 20 i 21 d'octubre es celebrarà al Planetari del Grau, el Primer Congrés sobre Fauna de Castelló.
El congrés comptarà amb més de vint ponències i dos taules rodones sobre diversos aspectes i temàtiques de la fauna de Castelló i d'altres poblacions pròximes.
El programa de les diferents activitats i l' inscripció estan a disposició de tots el interessats, en la adreça de correu www.grupau@ono.com
L'organització del congrés està càrrec del Grup Au d'Ornitologia i està patrocinat pel Ajuntament de Castelló.

14.10.07

Blog Action Day. Sobre Educación Ambiental


Atendiendo al compromiso con Blog Action Day, dedicaré mi post sobre medio ambiente al tema de la Educación Ambiental.
Si bien la Educación Ambiental se contempla como un tema transversal en el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria, considero que el hecho de existir también como asignatura optativa de Educación Ambiental ha contribuido mucho a la transversalización del tema en los centros educativos.
Aunque inicialmente se consideraba que la existencia de una asignatura sobre Educación Ambiental limitaría esta transversalización y se pensaba que podría ser un factor limitante, en muchos casos (ya sé que no en todos) ha servido para todo lo contrario; la optativa de Educación Ambiental ha sido el soporte, y en muchos casos el motor, para introducir los temas ambientales y de educación para la sostenibilidad en los centros educativos.
Ya veremos en que situación quedan ésta y otras optativas en el desarrollo de la LOE.

13.10.07

Animaciones sobre el modelado del relieve

Completa y oportuna la selección de animaciones sobre el modelado del relieve que ha realizado José Sánchez Guillén en su blog BioGeo

12.10.07

Con un par. Efecto de un medio hipotónico e hipertónico en las "células animales"

Con un par. Efecto de un medio hipotónico e hipertónico en las "células animales", nos parece una experiencia sencilla, llamativa y útil para ilustrar los fenómenos osmóticos, además complementa perfectamente la experiencia que realizamos habitualmente con las células de Elodea.

DSCN24842.jpg

Sobre este tema, ¿realizas tú alguna otra experiencia?

10.10.07

IES POLITÈCNIC i REEPS

El nostre Centre s’ha caracteritzat per portar a terme durant molts anys una gran varietat d’activitats adreçades per un costat a millorar la salut dels nostres alumnes i per l’altra a intentar fer-los partícips en la millora de la salut per a la societat en la qual vivim. Però tot i açò, ens mancava una cobertura única que englobara, donara coherència a totes les activitats que anàvem fent fins eixe moment, i que al mateix temps ens permetera ampliar més encara les activitats.

Vam considerar que tots aquests problemes els podríem solucionar amb la presentació i portada a terme d’aquest projecte de la Xarxa Eureopea d’Escoles Promotores de la Salut (REEPS), el qual es porta a terme durant 3 cursos, i en el que ens vam fixar com a objectius els següents punts:

1.- Detecció dels problemes que en matèria de salut presenta el nostre centre.

2.- Sensibilitzar a tots els membres de la comunitat escolar de la necessitat i importància de cuidar la nostra salut.

3.- Formar a tots els membres de la comunitat escolar en diferents aspectes relacionats amb la salut.

4.- Aconseguir hàbits i actituds positives per a la pròpia salut, tant de prevenció com de curació de possibles malalties, accidents laborals, de tràfic,etc.

5.- Intentar que en aquesta tasca participen no només la comunitat educativa sinó també entitats com l’Ajuntament, Creu Roja, personal sanitari, etc.

Durant el curs 2006-2007 , i donat que entre la presentació i acceptació del projecte per part de Conselleria es va allargar fins bastant avançat el curs passat (febrer), podem dir que ens vam dedicar a més o menys portar a terme les activitats que ja estaven previstes a principi de curs.

En conjunt, van ser un total de 19 activitats que van abastir pràcticament a tots els nivells i àrees educatives del Centre; i que podeu veure reflectides en l’extracte de l’informe anual que es va presentar a Conselleria a final de curs.

Enguany, estem acabant de perfilar la que serà la línia a seguir durant el curs. Ja us anirem informant en propers posts.

Què qui com


Què qui com es un programa divulgación científica de canal 33 que se emite los miércoles a las 21:30 (¡vaya, la hora de hacer la cena!)
Lo más interesante es que los programas emitidos están disponibles en su página web y los podemos ver en internet. Seguro que hay algo que os interesa (ver la relación de programas emitidos).
El Garraf, un munt de calci , es un ejemplo que se integra perfectamente en los contenidos de Biología y Geología de 4º de ESO ¿o no?.

(Fuente: El 21 en l'agenda)

9.10.07

Premi Nobel de Medicina i Fisiologia 2007

Els investigadors Mario R. Capecchi, Oliver Smithies y Martin J. Evans han estat guardonats amb el Premi Nobel de Medicina i Fisiologia gràcies als treballs realitzats amb cèl·lules mare i manipulació genètica en animals.
Capecchi i Smithies van posar en marxa la tècnica, anomenada de recombinació homòloga, per a modificar gens específics en cèl·lules de mamífers; i Evans va aconseguir ratolins a partir d'un embrió al qual va injectar cèl·lules embrionàries modificades amb el gen a estudiar. Es a dir van ser capaços entre tots tres de crear ratolins amb gens modificats, i així estudiar els efectes que es produïen en l'animal.
A partir d'ahí. la utilització o aprofitament de la seua tècnica en el tractament de moltes malalties genètiques en humans ja que és possible provocar la malaltia en el ratolí i experimentar el tractament més adequat per a després traslladar-lo a la nostra espècie; com és el cas de la fibrosi quística.

I Simpòsium d'educació per a la sostenibilitat a Castelló


Castelló de la Plana

30 de novembre - 2 de desembre de 2007

L'educació en Valors Ambientals
al Castelló del Segle XXI


Organiza el CEFIRE de Castellón

Valencia. XIX Certamen Europeo de Jóvenes Científicos

Valencia acogió en septiembre el XIX Certamen Europeo de Jóvenes Científicos, chavales de 15 a 20 años de 32 países diferentes participaron con 80 proyectos. Proyectos de Alemanian (Física), Hungría (Química) e Irlanda (Matemáticas) consiguieron los tres primeros premios. (leer más).
Más detalles sobre los proyectos ganadores.
Página oficial del certamen

8.10.07

Red europea de escuelas promotoras de la salud - REEPS


El Proyecto de la Red Europea de Escuelas Promotoras de Salud (REEPS o, en inglés, European Network of Health Promoting Schools-ENHPS) está apoyado desde 1992, por la Comisión Europea (CE), el Consejo de Europa y la Oficina Regional para Europa de la Organización Mundial de la Salud (OMS). En la actualidad están integrados en dicha red más de 40 países de la región europea de la OMS.

El IES Politècnic de Castelló se integró en este proyecto en el curso 2006-2007 (resolución de la convocatoria).

Conviene recordar que La Escuela Promotora de Salud responde a los objetivos siguientes:
  • Favorecer modos de vida sanos y ofrecer al alumnado y al profesorado opciones, a la vez realistas y atractivas, en materia de salud.
  • Definir objetivos claros de promoción de la salud y de seguridad para el conjunto de la comunidad escolar.
  • Ofrecer un marco de trabajo y de estudio dirigido a la promoción de la salud, donde se tengan en cuenta:
    • Las condiciones del edificio escolar.
    • Las condiciones de los espacios deportivos y de recreo.
    • Los comedores escolares.
    • Los aspectos de seguridad de los accesos, etc.
  • Desarrollar el sentido de responsabilidad individual, familiar y social en relación con la salud.
  • Posibilitar el pleno desarrollo físico, psíquico y social, y la adquisición de una imagen positiva de sí mismos en todo el alumnado.
  • Favorecer buenas relaciones entre todos los miembros de la comunidad escolar y de ésta con su entorno.
  • Integrar de forma coherente la Educación para la Salud en el Proyecto Curricular, utilizando metodologías que fomenten la participación del alumnado en el proceso educativo.
  • Proporcionar a los alumnos y alumnas los conocimientos y habilidades indispensables para adoptar decisiones responsables en cuanto a su salud personal o que contribuyan al desarrollo de la salud y seguridad de su entorno.
  • Identificar y utilizar los recursos existentes en la sociedad para desarrollar acciones en favor de la promoción de la salud.
  • Ampliar el concepto de los servicios de salud escolar para hacer de ellos un recurso educativo que ayude a la comunidad escolar a utilizar adecuadamente el sistema sanitario.

"La Escuela Promotora de Salud mejora las capacidades de los jóvenes para actuar y generar cambios. Proporciona un espacio dentro del cual se puede conseguir la satisfacción de haber alcanzado algo importante, trabajando junto a sus maestros y sus iguales. La participación de la juventud junto con sus visiones e ideas, les capacita e influye tanto en sus vidas como en sus condiciones de vida" (OMS, 1997)

Otros centros que participan en este proyecto en nuestra provincia:

  • IES Professor Broch i Llop - Vila-real
  • CEIP Historiador Diago - Viver
  • CEIP Gaetà Huguet - Castelló de la Plana



6.10.07

Portal Eureka

Eureka es la primera revista gratuita de divulgación científica y humanística, su portal en internet http://www.portaleureka.com


La revista, disponible en formato digital (html/pdf) y en papel (por suscripción) trata temáticas tan diversas como biología, física, historia, arte, química, medicina, etc. desde una perspectiva transversal, dando así mayor agilidad e interés a los artículos. Sus contenidos son rigurosos y de calidad y están redactados por jóvenes científicos y humanistas con gran vocación por la divulgación y la docencia. Un revista editada por Omnis cellula

Un interesante apartado dedicado a recursos educativos (he enlazado algunos ejemplos): Unidades didácticas, Excursiones, Actividades digitales, Películas y libros, Experimentos, Recursos para el aula

Además, la revista ¡eureka!, tanto en sus ediciones de papel como digital, ha decidido acogerse a la licencia Creative Commons

2.10.07

Molí de la Font. Historia y naturaleza de Castellón


Supongo que como a otros centros de la ciudad, nos ha llegado el catálogo Molí de la Font. Historia y naturaleza de Castellón, un documento editado por el Ayuntamiento de Castellón y presentado el pasado mes de junio.

Según recoge elperiodic.com, el Ayuntamiento ha contado con un presupuesto de 10.000 euros para la redacción de esta iniciativa didáctica que cuenta con 12 páginas destinadas a recoger datos sobre este paraje natural y dividida en cuatro capítulos: Historia y naturaleza de Castellón, Historia del Molí la Font, El Molí la Font: construcción y tradición y Terreno geológico y vegetación.

Ver mapa más grande
La singularidad del enclave merecía, desde ya hace mucho tiempo, una atención especial por parte de la administración. De alguna manera esta iniciativa pone en evidencia una voluntad.Veremos que nos depara el futuro.

No obstante, la aparición de este catálogo coincide con una polémica desatada por el grupo ecologista GECEN al denunciar que las obras del nuevo vial Castellón-Benicàssim no han respetado la normativa vigente de protección del paraje (más información)

Nuestros enlaces sobre el tema

1.10.07

En caso de emergencia, CIENCIA


¿Alguien no tiene bastante liado el mes de octubre?

Pues por si te animas:

EN CASO DE EMERGENCIA, CIENCIA“ es un concurso dirigido a estudiantes de ESO, Bachillerato y Ciclos Formativos de grado medio a los que, bajo la dirección de un profesor y teniendo libertad para dar al tema el enfoque que deseen, se les pide que aporten ideas y propuestas de actuación ante la siguiente hipótesis: debido al impacto en la Tierra de un meteorito, se producirá una situación de caos en la sociedad actual posicionando al hombre en un contexto de vida radicalmente distinto que le obliga a la búsqueda de actuaciones alternativas que permitan a la sociedad seguir funcionando en un entorno diferente. (Fuente: Cuaderno del Profesor)