26.6.09

UN CURS AMB LA NOVA ASSIGNATURA C.M.C.


Quan en el curs anterior em vaig assabentar que podíem tindre una nova assignatura ,Ciències per al Món Contemporani (CMC), doncs, la veritat no li vaig fer massa cas, i com que a més a més Sergio si que estava molt interessat, amb més motius vaig passar d'ella. Més tard, i com que Sergio ja no la donaria, vaig haver de posar-me a veure de què anava, quines característiques presentava, quins eren els continguts, etc.;vaig fer un curs del CEFIRE,...
A partir de les diferents converses amb companys, i de lectures de persones autoritzades en la matèria com Antonio de Pro, que escriu "La inclusión de la nueva asignatura CMC, como materia común de todas las modalidades de bachillerato, nos parece un paso adelante hacia el objetivo de alfabetización científica de la ciudadanía, entendida ésta como forma de cultura y no sólo como una acumulación indiscriminada de conocimientos. Pero, siendo una condición necesaria, no sería suficiente si ignoramos otras consideraciones.
No se puede mejorar la situación, en este y otros contextos, si nos limitamos a enseñar más de lo mismo y de la misma manera"
des del nostre Departament, si que vam arribar a la conclusió, que efectivament, devíem enfocar l'assignatura d'una forma diferent, i això passava d'entrada per no utilitzar un llibre de text que ens encorsetaria, i intentar a partir del curriculum seleccionar què és el que anàvem a veure, i com ho anavem a fer.
Vam començar posant en marxa una wiki, on anàvem deixant tot aquell material que ens podia ser útil: recursos, adreçes d'internet,propostes didàctiques, etc. Aprofite l'ocasió per a que tot aquell que estiga interessat en treballar en aquesta wiki, es pose en contacte amb nosaltres, i d'eixa manera podríem treure més partit.
Ja durant el curs he muntat una Aula Virtual, on hem anat penjant treballs escrits dels alumnes, presentacions, videos, etc. Si, és veritat que no li he tret ni molt menys, tot el partit que té, però també és veritat que el treball que he tingut aquest any, amb vora 80 alumnes, em desbordava en alguns moments.
Però ha valgut la pena? Els meus alumnes i jo creiem que si.
Hem treballat l'assignatura de forma bastant diferent a la resta de matèries, i és veritat que en ocasions han hagut bastants problemes o dificultats a l'hora de treballar, com no tindre reservada l'aula d'infocole, o no funcionar internet en no poques ocasions, o no saber treure-li tot el partit al treball de grup, etc., però el resultat global, és que no ha hagut un menyspreu cap a l'assignatura ni per part dels del Batx. científic, ni de l'humanistic, i els alumnes han aprés bastant.
Ara bé, aquesta forma d'encarar la matèria, buscant informació, majoritàriament en la xarxa, el treballar en grup, l'exposició de treballs, etc, no haguera sigut possible si no haguérem utilitzat marcadors socials com diigo, gmail, google docs, moodle, youtube, vimeo,....
Si voleu mirar un poc la feina que hem fet al llarg del curs, podeu entrar a l'aula virtual que tenim (piqueu en "entrar como invitado" i podreu passar), i podreu veure la de treballs escrits, presentacions, videos, gravacions d'exposicions fetes pels alumnes, enllaços a diferents temàtiques,et.
En definitiva, espere que el post servisca per a que aquell/a professor/a que està dubtant entre treballar amb llibre de text o sense, es decidisca per la segona opció