25.5.09

"CUANDO UN ALUMNO SE VA.............

queda un espacio vacio....”
No sé a quants professors els passa una cosa semblant, però a mi, tots els anys quan acabe el curs amb els alumnes de 2n de Batxillerat em queda una certa buidor interior en pensar que ja no els tindré el proper curs.I aquest any, encara m'està passant més, per diversos motius.
Els he tingut a molts d'ells 8 hores setmanals, 4 en Biologia, i 4 en Biologia Humana; i això ha fet que la "connexió" haja sigut més llarga en el temps, i més enriquidora. He sigut, crec, molt exigent a Bio, i no tant a Bio Humana (B.H.), tal vegada per compensar la canya que els donava en la primera. En no poques ocasions, aprofitaven la classe de B.H. per a queixar-me-se del professor de Bio, de "l'altre Rafa". Jo només podia disculpar-lo dient que la culpa no era del professor, sinó de la duresa de la matèria, i de l'espasa que representa la Selectivitat (PAU).
He tingut la sort de tindre'ls com alumnes, i crec que ells han aprés coses gràcies a mi, però jo he aprés molt d'ells. En general es tracta d'un grup tan bo, que realment ells serien capaços de funcionar tots sols traçant-los unes poques pautes a seguir, quasi sense professor. En canvi jo si que puc dir que he aprés molt gràcies a ells perquè com a persones són boníssims, i com el que podríem dir estrictament alumnes són "lo millor" que m'he trobat, tant en conjunt, com en cassos concrets,.
Haureu vist que enguany pràcticament no he escrit posts al Bloc, però és que llegint-me el que han fet al bloc dels alumnes "Camp de Margarides" (http://alumnatbiogeo.blogspot.com) vos assegure, que no em queda temps per a moltes coses més.
Al llarg del Curs 08-09 han fet 435 posts, dels quals 127 són de Biologia, 170 de Biologia Humana, i 138 de Ciències de la Terra i Medi Ambient (assignatura que impartix Paco Rambla). Per això vos dic que he aprés molt al costat dels alumnes ja que aquests posts m'han servit per a "posar-me" al dia en molts apartats. Ací vos deixe enllaços als posts que han fet per si els voleu donar una ullada, i voreu que no estic exagerant. Hi ha una gran quantitat de posts que són molt interessants!:Posts de Biologia; Posts de Biologia Humana; Posts de CTM

També he aprés perquè amb les ganes que tenen d'aprendre, de preguntar, i de no tindre cap dubte, t'obliguen a no encantar-te, i anar a classe amb tot molt clar; en definitiva a superar-te.
En fi, gràcies a tots els alumnes del 2n de Batxillerat Científic per haver caminat tots junts i per haver-me fet passar un any inoblidable.
No tinc fotos ni vídeos de tot el grup sencer, però si dels que han fet B.H. i per això deixe aquí un vídeo de 10 minuts que intenta resumir el que ha sigut el curs.

Biologia_Humana 2008-2009 from Rafa Mollà on Vimeo.


Biologia Humana 2/2 Curs 2008-09 from Rafa Mollà on Vimeo.

19.5.09

Evolution of life

En la página de la Sociedad Española de Biología Evolutiva, he tenido noticia del proyecto Evolution of life cuyo objetivo es proponer recursos originales sobre evolución para estudiantes y profesores; concretamente vídeos, simulaciones y guías pedagógicas que permitan diseñar propuestas más innovadoras en el aula.
La página y los vídeos disponibles están en inglés y en francés.


video

vídeo 9,5 minutos aprox.


video

17.5.09

El tiempo en la historia de la Tierra y del hombre



Por lo visto Lamarck, para explicar a sus alumnos el orden de magnitud del tiempo geológico en relación con la escala humana del tiempo, ponía el siguiente ejemplo:

Si tu vida durará un segundo y la dedicaras a observar un reloj, no apreciarías ningún cambio en la posición de las manecillas a lo largo de toda tu vida. Si 30 generaciones dedicaran sus vidas a observar el reloj, tampoco llegarían a observar los cambios en el reloj y sin embargo el reloj marcaría regularmente los minutos y las horas.


Agustí Camós hizo referencia a este ejemplo en la VI Matinal de Evolución (16 de mayo) en la expuso la importancia de reconocer y valorar las aportaciones de Lamarck en la enseñanza de la teoría de la evolución (ver resumen)

14.5.09

Entrega de Premis Olimpiades 2009

Ahir dia 13 de maig es van lliurar els premis als guanyadors de les Olimpíades Locals de Biologia, Física i Química, Matemàtiques i Economia. L'acte va tindre lloc a la Sala de Graus de la Facultat de Jurídiques de la UJI.
I allí vam anar Pepe Gomis i jo com a representants del IES Politècnic, i com a professors de Biologia de la nostra alumna Mª Jesús Puente Luján, que va quedar com a segona classificada en l'Olimpíada de Biologia, fase local.
Tant el nostre Departament, com tot el Claustre del Centre ens sentim orgullosos tant d'aquest resultat com també dels resultats obtinguts per la resta d'alumnes que es van presentar a l'Olimpiada: Teodora Nicolescu, Paz Aranega i Aida Sánchez.
Com deia abans, es va fer entrega de tots els premis en presència de la Vicerectora d'estudiants de la UJI, Leonor Lapeña, representants de la política, empresa, representant del consell de l'estudiantat de la UJI (Paula Roig, exalumna nostra), i a continuació he deixat un video en el que he intentat resumir el que va ser l'acte. No he volgut tallar les paraules del professor Antoni Gil Trilles, perquè crec que resumixen el sentir dels que allí estàvem: alumnes, professors, familiars ...com és el fet que estàvem davant d'uns alumnes molt brillants i amb capacitat de sacrifici, qualitats que desgraciadament van a menys en els temps que corren.
Gràcies i enhorabona a tots els premiats i a tots aquells que han fet possible aquestes Olimpíades

*La bateria de la càmera no donava per a més, i no vaig poder "pillar" l'entrega del guardó a tots els alumnes (ho sento), però almenys en la foto si que estan tots.

Premis Olimpiades 2009 from Rafa Mollà on Vimeo.

10.5.09

"in vitro", "in vivo" y ahora "in silico"


Entre otros artículos interesantes, la revista Investigación y Ciencia (mayo) publica el artículo Nuevas tácticas contra la tuberculosis.
El artículo hace referencia a las estrategias farmacológicas de vanguardia derivadas de la secuenciación del genoma del Mycobacterium tuberculosis - Mtb - (1998) responsable de la enfermedad . El conocimiento del genoma de esta bacteria ha permitido conocer mejor su metabolismo e identificar nuevas dianas terapeúticas.
Los conocimientos acumulados desde 1998 sobre esta bacteria nos acercan cada vez más a la posibilidad de reproducir el Mtb "in silico", esto es, desarrollar una simulación virtual de la bacteria que reproduzca el comportamiento de la misma en el hospedador, esto permitiría identificar qué componentes bacterianos son las mejores dianas para los fármacos y qué fármaco operará mejor sobre esas dianas. Elaborar esas simulaciones (microbiología computacional) requerirá sin duda más estudios y un conocimento exhaustivo de todas y cada una de las vías bioquímicas del microorganismo y de las propiedades que puedan derivarse de su interacción con el hospedador (propiedades emergentes). Los estudios "in silico" complementarían los estudios "in vitro" e "in vivo", que son los que habitualmente se llevan a cabo, y sin duda aportarán nuevas alterantivas a la lucha contra la tuberculosis.
"Nunca hasta ahora ha sido tan apremiante la necesidad de disponer de pruebas diagnósticas , fármacos y vacunas antituberculosas. Queda mucho camino por recorrer, pero con la descodificación del genoma de Homo sapiens y Mycobacterium tuberculosis, y la dedicación de una falange de expertos, el impulso del cambio es imparable"

3.5.09

Més sobre el riu Millars: Regeneració d'una zona humida


Una camallonga de la nombrosa colonia que nidifica a la zona.

Llit del riu a l'altura de les llacunes

Una de les llacunes artificials
Aquesta setmana han finalitzat el treballs d'adequació ambiental i d'utilització educativa, en la zona pròxima a la depuradora, al Riu Millars. El 70% del costejament és del Ministeri de Medi Ambient, medi rural i marí mitjançant els fondos FEDER.
L'actuació ha segut molt completa i ha consistit bàsicament en la creació de dos llacunes artificials, plantacions de vegetació autòctona, retirada d'enderrocs, desbrossament de vegetació al·lòctona i creació d'àrees de descans, torres i observatoris d'aus. Sense cap esforç podem veure camallongues, polles d'aigua i algun agró blau.
La nova zona humida s'uneix a la riquíssima zona del riu que ja existia de manera natural i dóna resposta a les velles reivindicacions de diversos col.lectius d'Almassora i Borriana.
A més a més la zona és d'un gran aprofitament didàctic, un lloc que es pot incloure en les visites al riu.

2.5.09

Jardí Botànic de València


El dijous 30 d'abril el 1r de batxillerat científic es va traslladar a València per visitar el Jardí Botànic i el Museu Valencià d’Història Natural. Aquest últim és menut, però bonic, es veu bé en una hora i l’entrada és gratuïta. Conté dues col·leccions, la malacològica Siro de Fez, formada per centenars de conquilles de mol·luscos de tot el món i l’entomològica de Torres Salas, constituïda per nombrosos i vistosos insectes, especialment papallones, i algun aràcnid de grans dimensions. També es pot observar un eixam d’abelles en plena activitat.
La visita principal era al Jardí Botànic on havíem concertat una visita guiada i una activitat de laboratori. En l’itinerari, la monitora ens va fer observar alguns arbres espectaculars, com l’antiquíssim Ginkgo, plantes carnívores, desenes de cactus i altres adaptacions a diferents entorns.
Al laboratori, havíem escollit el tema “Plantes medicinals: Aloe vera” i no va defraudar: cada alumne va eixir amb un potet de crema (fabricada per ell) d'esta miraculosa planta que repara ferides, regenera la pell, és bactericida, antiinflamatòria, ... fins i tot nutritiva. I pots tindre-la a casa fàcilment.
Pots veure les fotos en Botànic 2009.